Thursday, April 19, 2007

Surfingtrip week 1

Ik zit intussen al halfweg mijn 8ste week, dus het wordt dringend tijd om week 1 af te sluiten op mijn weblog!
Zoals reeds vermeld deed ik die zaterdag een surftrip naar de Sunshine Coast (the name says it all!), samen met Marie, Antoine, Lena en een Zweedse vriendin Erika. In alle vroegte kwamen ze ons oppikken met een typische ‘surfersvan’ met de planken bovenop het dak. Na een goed uur rijden kwamen we aan de kust. De uitgestrekte stranden en de lang uitrollende golven bezorgden me kriebels in de buik en een opwinding zoals een kind ervaart voor de poorten van Plopsaland.
Alvorens we de golven mochten proberen te trotseren kregen we eerst een hoop theorie over de golven, zandbanken, stroming,... Aangezien ik nog nooit eerder echte surflessen genomen had was dit uiterst interessant!
Daarna werden ons de basishoudingen aangeleerd op het strand. Daar lagen we met zijn allen op ons plank op het strand : ‘wave, peddle – peddle – peddle, get up, stand up and enjoy the wave’. Klinkt allemaal heel simpel...
Na een grondige zonnecremebeurt met factor 30+ mochten we het water in. Zoals ik al wist amuseer ik me rot met surfen. Alhoewel ik er nog steeds echt niet goed in ben, bevalt deze sport me zeer. Net als snowboarden, maar dan in het zonnetje op de golven en een veel zwaardere fysieke uitdaging.
De eerste golf dat ik nam kon ik alweer recht staan ... fier als een pauw! Maar zoals je ziet op de fotos zijn de stabiliteit en finesse nog ver te zoeken en ben ik nog beter af met mijn plank op het droge!
Ik hoop echt dat ik hier wat dichter bij de kust zal geraken, zodat ik kan surfen (of trachten te surfen) wanneer ik maar wil... Maar de missie om dichter bij het strand te raken is zoals je in vorige post reeds gelezen hebt geen lachertje...
Na aankomst in Brisbane hebben we eentje gedronken op onze eerste Australische surfervaring...ik maakte deze dag nog memorabeler en bestelde meteen mijn eerste Australische cocktail! Pina Coladaaaa!
Alhoewel we redelijk moe waren van het surfen waagden we het om later op de avond nog een stapje te zetten. Dit stapje leidde ons naar ‘the Victory’, een bar/danscafe, met op het gelijkvloers een bar, en een openluchtruimte waar steeds een bandje optreedt en op de eerste verdieping een ruimte met een vijftal pooltafels en een zaal waar er stevig gedanst wordt op de commerciële hitjes van vandaag (die trouwens niet zoveel schelen met ons Belgische hitjes van enkele maanden geleden).
Wat ik hier voor de eerste keer zag waren flesjes met Jack Daniels – cola ... Dit drankje weet de form in mij wel op te wekken! De dranken zijn hier grotendeels goedkoper dan in België ... voor zo’n Jack Daniels coke betaal ik 6AU$, wat ongeveer overeenkomt met een 4€, verder drink ik tijdens het uitgaan vaak Kahlua met melk, wat me tussen de 6 en de 9$ kost, of 4 à 6€. Verder zijn de bierkannen hier zeer populair, wat deze kosten weet ik als immense bierfanaat echter niet... Enkele lokale biermerken zijn Victoria Bitter, XXXX, ... Wat hier ook zeer veel getapt wordt is ons eigenste Stella Artois! Vive la Belgique!

No comments: